Kategoriarkiv: Kommunikologi

Är glaset halvtomt eller halvfullt?

Hur ser du på livet? Är glaset halvtomt eller halvfullt? Ser du saker från den positiva sidan eller förväntar du dig det värsta? Jag tycker att detta är intressanta frågor och jag tror att det påverkar vår vardag mer än vi tror. Ibland befinner vi ju oss i såna ytterligheter att det är svårt att se det kanske jättemörkt eller jätteljust.

Men i vardagen så tror jag att vi själva kan styra till stor del om vi ser på livet och de situationer som uppstår. Hur du dessutom går in i olika situationer tror jag påverkar din omgivning mer än du tror. Det sägs att du utstrålar 80% genom kroppsspråk och 20% genom talet. Jag tror verkligen på det.

Det allra viktigaste tror jag är att du sätter dig själv i förarsätet på ditt eget liv och gör ett aktivit ställningstagande på hur du vill se på tillvaron. Livet är ju faktiskt för kort för att gå och vara missnöjd på tillvaron utan att göra något aktivt för att bryta sig ur den situationen.

Hur lyssnar du?

Jag har funderat på det där med att lyssna. Hur du egentligen lyssnar.

För några år sen gick jag en endagarskurs i ledarskap med ledarna. Den handlade bland annat om hur man lyssnar. Att du kan lyssna på olika nivåer, 1:a, 2:a och 3:e nivån.

Många lyssnar på 1:a nivån. Du tänker på vad personen säger men dina tankar går också till hur du kan relatera det den säger till dig själv. Svaren blir då ofta att du svarar med någon egen erfarenhet ur det ämnet och om hur det var för dig utan att personen har frågat efter det. Det här skall vara väldigt vanligt och egentligen lyssnar du inte så mycket utan är mest intresserad av att dela med dig av dina egna erfarenheter i ämnet. När jag lärde mig det och tänkte kritiskt på hur jag är i vissa situationer så insåg jag att jag gjorde så ganska ofta. Ibland, om du tar en fika med en vän så är det ju ett normalt sätt att föra en konversation. Men om du pratar med en medarbetare eller kollega om något speciellt så kanske det inte alls är ett bra sätt att lyssna på.

Då kan det vara på sin plats att anstränga sig lite mer och faktiskt lyssna på riktigt genom att istället ställa frågor, inte alls tänka ur eget perspektiv mm. Det är mycket svårare anser jag. Men det kan vara så otroligt effektivt!

Som i de flesta fall så handlar det om att vara medveten om vad du gör och anpassa det till den situationen som krävs. Helt enkelt så gör medvetenheten om ditt eget beteende att du kommer väldigt långt. När du sen också lär dig styra det bra så är det spännande att se vad som kan hända.

Att lyssna och lära

Nu har jag lite bittert lämnat det härliga semesterlivet och återvänt till jobbet. Trots alla inlägg på Facebook med semesterfirande vänner och familj på stranden har det varit roligt att komma tillbaka till jobbet.

Det är högtryck nu! Det händer mycket och det är tydligare än någonsin varför vi går till jobbet. Vad värdekedjan är.

Det är fantastiskt roligt att träffa kollegorna igen. Vad som är ännu bättre är alla kloka saker de säger. Jag insåg att hur härligt det än är med semester och att för omväxlings skull jobba med händerna på riktigt så är det väldigt stimulerande och utmanande att jobba med massa människor, utmanas, ta in intryck och lära mig.

Igår hade jag en diskussion som verkligen gav mig mycket och jag gick därifrån med något av en ”aha-upplevelse”! Min tanke var: ”Kan det vara så enkelt” Ja, det kan det nog.

Jag blev iaf tillräckligt övertygad för att prova. Funkar det så har jag underlag för att skriva en ”bestseller”…

Kan jag?

Hur ofta frågar du dig om du verkligen kan det där du skall göra. ”Kan jag verkligen det?” Men sanningen är ju precis den att om du inte har provat så vet du ju inte om du kan eller inte. Och om du verkligen funderar på det så kan du göra det allra mesta. Det handlar om två saker, (Ibland tre):

1. Tankens kraft.
Tänk som Pippi Långstump. Hon säger så här i en film. ”Det har jag aldrig provat förut, så det klarar jag säkert” Jag älskar det! Så härlig inställning. Ha i grunden en positiv inställning och tro på dig själv. Om inte du gör det, vem skall då göra det?

Jag brukar tänka så här:
* Du vet inte om du kan innan du har försökt.
* Våga göra på ditt eget sätt
* Om du inte lyckas på första försöket, prova igen och igen och igen
* Våga misslyckas, gör det till lärdomar som gör att du kommer närmare att lyckas med ditt mål.

2. Träna
Det sägs att skall du bli riktigt bra på något så krävs det att du lägger ner minst 10 000 timmars träning på det. Jag tycker att det är härligt! Det innebär i mitt huvud att jag skulle kunna bli bra på i princip allt bara jag tränar tillräckligt mycket. Vilka möjligheter det ger!

Därför har jag bestämt mig för att nu är det dags att utmana mig ytterligare. Jag skall springa maraton! I september 2014 går premiären av Helsingborgs maraton av stapeln. (Givetvis blir det detta lopp som blir premiär då det går genom Ramlösa Brunnspark.) Jag tycker att det skall bli jätteroligt och känner mig otroligt taggad. Tänkt att jag, om ett år kommer klara att springa 42 195 meter! Jag har skrivit ut ett träningsprogram och jag har ett mål. Så nu har jag hittat ett sätt att dela upp elefanten i småbitar och jag taggas av att kunna bocka av varje träningspass och veta att det för mig ett träningspass närmare att orka springa ett maraton.

Idag kände jag mig dock inte tillräckligt motiverad för att göra mitt sista obligatoriska träningspass för veckan… Så nu har jag skrivit om det här. Det är den tredje saken som du kanske ibland måste ta till för att få ytterligare press på dig att lyckas. Berätta för din om givning vad du tänker göra. Då får du frågor om hur det går och du känner lite extra press att göra det du tänkte från början. Det funkar iaf på mig.

Om att försöka för mycket

I helgen var vi på konfirmation och då kom jag att tänka på det där när ett företag eller organisation eller personer försöker så mycket med att anpassa sig att det blir helt fel! Det är nog ganska svårt det där, att hitta rätt balans. Eller är det det?

Det var i alla fall uppenbart i helgen att den församlingen jag besökte hade försökt för mycket! Så mycket att det blev pinsamt.

De skulle göra ett skådespel om budorden och om Jesus födelse och död.

Med sjunkande medlemsantal så är det ju iof helt korrekt att kyrkan i vissa fall behöver anpassa sig för att skaffa mer medlemmar eller återfå intresset för kyrkan och den kristna tron. Jag är absolut ingen expert på hur man skall tänka eller strategiskt resonera i en sån här situation. Men jag tror inte att det är svårare i denna frågan än i någon annan utan att det är vettigt att gå till sig själv och sin omgivning och fråga dem. Vad är viktigt för er för att vara medlemmar i Svenska kyrkan eller för att vara troende?

Mitt svar är inte att under en konfirmation göra moderna skådespel av budorden och kristendomens två viktigaste händelser med inslag av facebook, twitter, instagram, # mm i varje mening för att få publiken att skratta. Den äldre delen av publiken tror jag inte förstod allt ändå och det blev bara pinsamt och ett förlöjligande av något viktig och allvarligt. Varför och hur kan man få för sig att göra Jesus död till något komiskt?

Istället tycker jag att kyrkan borde försöka modernisera sig genom tex uppmuntra till att man kan få ställa frågor till prästen under gudstjänsten på söndagarna. Det hade för mig varit värt jättemycket.

Vill också säga att jag tycker att kyrkan gör många saker som är jättebra. De har ofta kyrkans barntimma, öppna förskolan, välgörenhetsprojekt på orten de verkar på mm. Mer sånt! Mindre stelhet och förlegade traditioner och en bättre balans i arbetet att modernisera sig. Var stolta över ert arv och bygg på det istället för att förlöjliga er själva!

Det samma som ovan gäller personer också. Jag har sett individer och jag själv har trillat dit ibland när det gäller att försöka anpassa sig så mycket för att passa in att man tappar bort sig själv. Jag har insett med tiden att det är inte omgivningen som är viktigast. Det är att du tror på dig själv och att du är stolt över ditt arv och dina värderingar. När du sen känner dig trygg i dig själv och vet vem du är, då är det oftare lättare att anpassa sig till omgivningen för det ändamål du vill uppnå. Men det blir aldrig bra om du tappar bort din identitet.

P.S Detta var en reflektion från ett tillfälle i en kyrka. Det kanske inte alls är representativt för Svenska kyrkan generellt. Men jag tycker att det var tråkigt att se och det fick mig att fundera kring det där med att försöka för mycket.

När är det dags att hålla fast vid eller omvärdera ett beslut.

Det här är en av de saker jag tycker är allra svårast i ledarskapet.

Jag försöker tänka att mina beslut skall vara väl genomtänkta om de påverkar många andra och att vi i ledningsgruppen skall ha tänkt igenom dem ordentligt samt gått igenom för- och nackdelar ordentligt.

Jag resonerar så här av tre anledningar:
1. Jag vill att alla i min ledningsgrupp skall ha fått komma till tals och känna att de verkligen har tömt ut sina tveksamheter och sin ev. oro mm.
2. När vi är flera som går igenom olika scenario innan beslut så blir det ofta ett bättre beslut då vi stryker vissa saker och lägger till vissa saker.
3. Jag får bättre förankring för besluten om det är fler som känner att de har varit med och påverkat besluten. Ägarskapet blir större.

Så här långt är allt bra och inte speciellt svårt vid de tillfällen vi har lyxen att kunna vara proaktiva och har tid på oss. Vi utgår från det i detta fallet…

Det är sen det har en tendens att bli svårt. Vi har kanske informerat, påbörjat förändringen mm. Saker ändras sen med vägen, vi har kanske fått andra förutsättningar, det kommer in vettig input som vi inte har förutsett mm. Hur gör jag då? För en av mina viktigaste principer i ledarskapet är att inte låta det gå prestige i saker. Det skall hela tiden vara verksamhetens bästa i fokus.

Så ur det perspektivet tycker jag att det är en otroligt svår balansgång att veta när jag skall hålla fast vid ett beslut och när det är dags att göra en förändring på grund av förändrade förutsättningar med risken att upplevas som velig… Jag önskar ibland att det fanns en tydlig ekvation jag kunde ta till som alltid gav det rätta svaret.

 

Nu är bloggen 1 månad

Nu har jag haft bloggen igång i en månad. Det är dags för en utvärdering. Jag känner att jag får ut mycket av att skriva här. Jag tvingas tänka till och reflektera mer än jag gjorde innan. Förhoppningsvis så blir jag bättre av det och utvecklas mer än om jag inte hade skrivit ner de sakerna här i bloggen.

Men jag undrar hur du som läser tycker att bloggen är?

Jag skulle bli jätteglad för feedback.

Vad är bra? Vad är mindre bra? Vad skall jag skriva mer om? Vad skall jag sluta skriva om?

Vad tänker du när du har läst ett inlägg? Ger det dig något eller vill du att jag skall uttrycka mig på något annat sätt?

20130601-204641.jpg

När är det dags att släppa taget och göra något nytt?

För många år sen när jag var på en utbildning träffade jag en person som berättade väldigt mycket om sig själv. När han insåg att vi båda hade varit studenter och att jag hade besökt några av studentfesterna runt om i landet, berättade han om sina erfarenheter. Han hade pluggat i över 10 år! Då när vi träffades läste han bara enstaka kurser samtidigt som han jobbade av en anledning, han ville fortfarande kunna åka runt på studentfester och festa i sin overall… Jag tänkte då på när är det dags att släppa taget och gör något nytt? Hur ofta håller vi kvar vid våra nuvarande aktiviteter och beteenden för att vi känner oss trygga om bekväma i det? Vi vet vad vi har, men inte vad vi får helt enkelt.

Natur med fågel

Jag kommer på mig själv ibland med att vara så där jä-la självgod och tänka; ”Hen borde släppa taget och göra något nytt” Precis som i exemplet ovan. Det är verkligen inte illa menat. Men jag bör nog tänka på att det ibland inte är så som det ser ut att vara.

Det är ju verkligen inte lätt. Att inse situationen och sen göra något åt det. Bryta de gamla mönster du lever i.

Jag tror att det kan vara bra att sätta av någon timme minst två gånger om året för att gör en sammanfattning av din vardag. Hur är det på jobbet? Hur är det privat? Hur är det med fritidsaktiviteterna? Är du nöjd, är du uttråkad, får du utmaningar mm? Vad är nästa steg? Är du nöjd som det är och vill ha kvar samma situation till nästa utvärderingen eller är det dags att aktivt börja jobba för att förändra någon del?

För kom ihåg, det är bara du. Ingen annan som kan ändra din situation om du inte är nöjd med den. Så gör det nu! Gör en utvärdering. Jag har precis gjort min…

Engagemang = bättre hälsa?

Idag hade vi ledardag på jobbet. Alla chefer på företaget samlades, ca  100 st. Det var en otroligt bra om givande dag. En del var en föreläsning av en våra Norska kollegors företagsläkare, Tore Krog. Han var verkligen bra och inspirerande!

Jag måste bara delge er några av sakerna han sa idag som jag verkligen tycker var tänkvärda! Dessa kommer jag fundera vidare på.

Individens upplevda engagemang = Resurser + Krav. Att ställa krav är att bry sig!

Individens upplevda engagemang är start länkat med Performance. (Självklart!)

Det som jag tycker var mest fascinerande var att han sa att personer som är Engagerade har hälften så mycket depressioner och ångest som övriga! 70 % fler av de Engagerade tycker att jobbet har en positiv effekt på deras välbefinnande och bland de engagerade är sjukfrånvaron 60% mindre!

Visst är det fantastiskt! Att det har en så stor inverkan på din hälsa om du är engagerad eller ej!

Enligt Tore är en av de största drivkrafterna till att man upplever sig engagerad att man har utvecklingsmöjligheter på jobbet.

Visst låter det logiskt och enkelt? Och visst är det fantastiskt att vi har redskapen i våra händer för att själva skapa oss en friskare vardag?! Så, är du inte nöjd, se till att påtala för din chef vad du behöver för att bli engagerad och bestäm dig för att skapa dig en vardag som du mår bra av.

Engagemang

Talar ni olika språk?

En av många intressanta saker som jag lärde mig på utbildningen jag precis har kommit hem ifrån var hur vi egentligen talar med varandra och hur vi framför vårt budskap.

Har du någon gång tänkt: ”Hur svårt kan det vara, varför fattar hen inte vad jag menar?!”

Jag har iaf tänkt det ett flertal gånger i ett flertal olika situationer. Den här veckan gick vi igenom en övning med efterföljande diksussion som gav mig en förklaring till detta fenomen. Troligen inte den enda eller hela sanningen. Men, testet gick ut på att vi fick poängsätta från 1 till 4 vilka påstående vi gillade mest och minst. Resultatet gav poäng i 4 kategorier, Jord, Luft, Vatten och Eld. Kategorierna beskrev vilka personlighetsdrag du har. Givetvis är man lite av allt, men ofta är någon dominerande och någon minst viktig. Det stämde otroligt bra på mig iaf!

Kontentan är att beroende på vilket element som dominerar hos dig påverkar hur du kommunicerar, hur du lyssnar på andra, hur du ger feedback och hur du motiverar andra. Är du tex. Jord vill du gå direkt på saken, vara kortfattad och se personen du pratar med i ögonen. Är du däremot mest vatten så gillar du att få frågan hur det är och prata om känslor mm. Tänker du inte på det som en Jordmänniska så kanske ditt budskap inte går fram.
Talar ni olika språk
Väldigt intressant tycker jag! Helt enkelt, är du inte medveten om att du bör anpassa dig efter den omgivning du är i så kan det vara så att ni talar helt olika språk och budskapet går fram lika lite som om modersmålet hade varit Svenska och Kinesiska…