Tankar om 2014

Jag har läst lite årssammanfattningar på olika bloggar och det gjorde mig inspirerad att försöka tänka tillbaka på mitt eget år. Bloggar, facebook och instagram är ett bra sätt att se vad som har hänt om du inte skriver dagbok. Eller att kolla in vilka foto du har tagit under året…

Jag insåg när jag tänkte och tittade tillbaka att det som vanligt hinner hända endel på 12 månader.

Tänkte att jag sammanfattar året utifrån Livshjulet som jag har skrivit om tidigare och sen kommer jag att skriva ner mina nyårsmål här också med fokus utifrån livshjulet. Jag har nästan funderat klart på dem så de kommer nog hit någon dag efter nyår. Tänker att bloggen är ett bra ställe att skriva dem på. Dels för att jag gillar att skriva ner det och dels för att som en klok kollega till mig sa, ”det är bra för motivationen att göra sina mål offentliga” Så, om ni inte bloggar, våga skriva dem på facebook!

IMG_2544.JPG

Året 2014:
Fysisk hälsa: Detta året var tänkt att bli ett år där den fysiska hälsan var på topp. Jag har insett det från tidigare att om jag skall orka jobba i ett högt tempo och hinna med alla vardagliga saker med energi så måste jag vara i bra kondition. Dessutom så behöver jag dagligen göra vissa övningar för att hålla mig smärtfri. Att hålla sig smärtfri är en bra motivation, så de dagliga övningarna har jag varit ganska bra på att prioritera. Men det fysiska hälsan har verkligen gått upp och ner under 2014. Jag hade som mål att springa Göteborgsvarvet och Helsingborgs Marathon 2014. Löpträningen är verkligen helt fantastisk och jag älskar att dra på mig löparskorna och bara ge mig ut, rensa huduvdet och pressa mig till att bli riktigt trött. Men redan i början av 2014 insåg jag att det tydligen inte bara är till att ge sig ut. Efter 6 mån regelbundet löpande under 2013 hade jag dragit på mig så kallat ”löparknä”. Jag gjorde löpanalys och gick till sjukgymnast. Insåg att jag hade fel löpstil, fel löparskor och måste göra vissa styrke och stretchövningar. Min sjukgymnast och jag kom inte överens alls så jag bröt vårt förhållande och läste på massa själv. Hittade stretchövningar och började sakta med säkert springa igen. Men, den 17 maj så satte feber och halsont stopp för mitt deltagande i Göteborgsvarvet. Vilken besvikelse! Dock så genomförde jag marathonet i september. Men med bara 9 km som längst på en gång i benen utan att få ont i knät var det ingen så härlig upplevelse som jag hade visualiserat framför mig. Dock kom jag runt och jag är stolt för det. Efter det sprang jag inte en meter till och min fysiska hälsa förföll snabbt under hösten… Nu i slutet av året har jag hittat till yogan, Hara (för att stärka bål och rygg) och crosstrainer för att få upp flåset utan att belasta knät. Denna erfarenheten kommer jag ta med mig in i 2015 för att sätta bra mål som funkar för att motivera mig.

Så jag skall nog prova det här med fejk it till you make it/affirmation. Jag skall säga/tänka: "Jag är en bra maratonlöperska"  Så får vi se vilken tid det ger mig på Helsingborgs marathon 2015

Personlig utveckling: Jag har varit av uppfattningen att jag är en person som hela tiden ägnar mig åt personlig utveckling genom reflektion och eftertanke. Men, även här har jag haft fel. Eller inte fel, men insett att det finns så mycket mer. Under året har jag genomgått en utbildning som påbörjades 2013 som har gett mig mycket om hur jag är som ledare och hur jag kan utvecklas inom ledarskapet. Denna utbildning har även tagit mig till England, Ryssland och Indien. Det har varit spännande och lärorikt. Jag har tack vare Storytell lyssnat mig igenom minst 50 böcker. Både skönlitteratur, historiska böcker och böcker om personlig utveckling. Under hösten har jag insett och tvingats lära mig mer om mig själv och jag vet nu att yoga och meditation skall bli en del av min vardag. Mer om detta när jag skriver ner målen för 2015.20130822-212026.jpg

Familj, vänner och relationer: Här har jag 2014 haft ett ständigt dåligt samvete och jag har insett att jag måste försöka vara mer snäll mot mig själv. Samtidigt som jag vill sluta prioritera sånt som inte är lika viktigt i så stor utsträckning som jag ändå har gjort. I det stora hela så önskar jag att jag hade haft mer tid med mina kära och min vänner. Det kommer jag nog alltid att göra. 2015 skall jag göra några saker åt detta samt att jag skall ha några konkreta aktiviteter för att inte bara önska. Även om jag nog alltid kommer känna att jag hade velat spendera mer tid med dem jag bryr mig om.

20140330-210221.jpg

Bostad: Jag älskar och trvis vårt hus!

20140530-204544-74744046.jpg

Karriär: När jag tänker tillbaka så har jag gjort en fantastisk karriär och jag är väldigt nöjd med vad jag har gjort och lärt mig i det stora hela. Det jag också har insett här är att det viktiga i detta är att du gör saker du mår bra av, saker som leder dig i andra tårtbitar här ovan som tex. personlig utveckling. Jag har fått några chanser under året som hade inneburit ännu mer tid ifrån min familj. Som det är just nu så passar inte det. Jag kommer snarare att göra tvärt om framåt och fokusera mer på andra tårtbitar i livshjulet. Dessutom är det här väldigt viktigt tror jag att ditt kariärspussel passar ihop med din partners. Om han/hon satsar så kanske du skall hålla tillbaka/förvalta ett tag och tvärt om. Det kan vara jättesvårt att få ert gemensamma livshjul att synka om båda tex får nya jobb samtidigt.

Ekonomi: Vi har skapat oss en tillvaro med stabilitet och trygghet som gör att jag kan sova tryggt om natten. Jag vet att vi klarar oss om någon skulle bli sjuk eller bli av med jobbet. Jag är lyckligt lottad som har en man som har som hobbby att sitta och lyssna på och läsa börsanalyser och ser det som en utmaning i att investera våra pengar på bästa sätt. Jag är inte alls lika duktig på detta. Iof så har det väl en nackdel i att jag inte heller blir bättre på det, men här ser jag just nu det som att vi kompletterar varandra bra. I denna biten ingår även för mig att lägga pengar på att hjälpa andra. Att ge tillbaka lite till världen när man kan. Det gör jag genom att tex alla intänkter än så länge från mitt föreläsande har gått till välgörenhet samt att vi skänker privata pengar också, både regelbundet och vid vissa engångstillfällen.

20130531-214638.jpg

Fritid/Socialt: Här jag jag resonerat i termer som att jobbet är min fritid till viss del. Nej, det är inte bra. Det vet jag nu. Nog för att det är roligt att ha ett bra jobb och att du inte skall nöja dig med något annat än ett jobb som ger energi till dig. Den bästa återhämtningen för mig är att göra aktiviteter som inte gör att jag funderar på jobbet, saker som jag har gjort som har fungerat bra innan har varit löpning, ridning, hundträning och yoga. Delar av detta kommer finnas med i mitt liv 2015 också.

Kost: Hör väldigt mycket ihop med fysisk hälsa för min del. Även kosten har gått upp och ner i år. Jag är helt övertygad om att våra kroppar inte är designade för att ta hand om massa socker, stärkelse och gluten. Jag har under 2014 läst ett 10-tal böcker om kost och hälsa då jag tycker att detta är väldigt intressant och under 2015 tänker jag fortsätta att implementera för att hitta ett sätt som passar mig.

Gott nytt år! Låt 2015 bli ett år med massor av kärlek och ödmjukhet!

Stolt Ros

En reaktion på “Tankar om 2014

  1. Pingback: Nyårsmål 2015 - Cecilia Rönn

Kommentarer inaktiverade.