Etikettarkiv: nyhetsmorgon

Nyhetsmorgon

I måndags var det som jag tidigare skrev dags att åka upp till Stockholm för att delta i Nyhetsmorgon. Jag kände mig inte så nervös, däremot lite förväntansfull. Det skulle bli en ny och rolig erfarenhet. Jag hade valt att åka upp tidigt för att ha tid i beredskap om trafiken tex inte var på min sida. Trafiken var lugn och jag var där i väldigt god tid.

Väl på plats i TV4 huset fick jag börja med att bege mig till sminket. Vi kom överens om en ”naturlig” look då jag i vanliga fall aldrig använder något smink alls. Shit vad snygg hon gjorde mig! Tänk att lite smink kan göra sån skillnad… (Funderade på om jag skall orka med att göra sånt på morgonen… Men kom sen fram till att det inte finns någon vits med det) Håret ville hon inte ändra på så vi lät det vara. Efter det fick jag bege mig till ”väntrummet”. Där fanns soffor och frukost samt två stora tv-apparater. Jag som är fostrad i att hela tiden se potentialer slogs av hur mycket folk det var där. Totalt 5 personer som inte såg så jätte upptagna ut. (Men såklart såg jag ju bara deras arbetsdag under en timme. Så det är kanske inte alls representativt…)

När det började bli vår tur fick vi på mikrofonerna och sen fick vi gå in och småprata lite med programledarna innan sändning. Jag hade fått göra en förintervju några dagar innan. Men frågorna var inte riktigt samma och  även om det kändes bra så insåg jag efteråt att jag nog hade svarat lite annorlunda på några av frågeställningarna. Inte i att jag tycker annorlunda utan snarare i aspekten att få fram mitt budskap tydligare. Men i det stora hela var det en väldigt rolig upplevelse.

För att se klippet, klicka här.

 

Min Tv-debut

…är på måndag. Ja, det skall bli jätteroligt. En ny erfarenhet som jag kommer lära mig av.

Jag skall vara med i TV4 Nyhetsmorgon kl 09:45 och prata om ”fusk på jobbet, vad tillåter du?” tillsammans med en annan chef. Vi skall få ge vår syn på saken.

Undersökningen är gjord av tidningen chef och ett antal chefer har svarat på en enkät om vad de tycker är ok och inte att göra på jobbet. Vissa saker känns lätta att säga ”ja” eller ”nej” på. Men sen så finns det vissa saker som iaf jag inte tycker är helt svart eller vitt.

Jag funderar mycket på såna här saker. Vad jag egentligen tycker om olika saker. Ungefär som programmet på P3 som heter ”Moraltestet”. Där de ställer frågor om vad de utfrågade tycker om olika moraliska dilemman. Vet egentligen inte varför jag tänker så mycket på såna saker, men tror det handlar om att det är viktigt för mig att min kompass är tydlig för mig. Jag gillar att ha tänkt igenom min ståndpunkt och jag vill gärna vända och vrida på den själv några gånger innan jag diskuterar den och rättar mina handlingar efter den. Vet om att det finns en risk att jag kanske upplevs som lite för präktig och en moraltant. Men det rör mig faktiskt inte i ryggen. Det där med vad alla andra tycker, släpp det.

Så fundera själva, vad tycker ni är ok att göra på jobbet och inte? 1 procent av de som tillfrågades tyckte att det var ok att ringa sig sjuk och sen uträtta privata ärenden den dagen. När jag läste det svaret så funderade jag på hur en organisation som har en chef som agerar på det sättet och tycker det beteendet är ok egentligen fungerar. Kanske skall jag göra testet med min ledningsgrupp. Skulle nog vara intressant och nyttigt att ha diskussionen, för vi kommer säkert inte vara helt överens i alla frågor.