Kategoriarkiv: Ramlösa

Bokrecension – ”Steve Jobs – En biografi”

Har nu lyssnat på en mycket fascinerade ljudbok. Nämligen Steve Jobs biografi. Det jag tycker är bra till att börja med är att författaren iaf hävdar att Steve Jobs inte har haft någon insyn i boken och inte kontrollerat den på något sätt. Efter att ha lyssnat på boken så tror jag att det kan vara sant. En av anledningarna är att han inte framstår i så bra dager ganska många gånger.

Jag tycker hur som helst att det är en väldigt fascinerande berättelse. Tragisk också såklart då han gick bort i cancer i relativt tidig ålder. Dessutom fick jag veta mycket om Steve Jobs, Appels resa och Pixar som jag inte hade en aning om innan. Steve Jobs hade tycker jag ett väldigt intressant liv som har påverkat oss alla i någon mening.

Han hade enligt boken väldigt många sidor som var klart tvivelaktiva. Fanatisk syn på kost och vad kosten kunde göra för kroppen, en verklighetsförankring som inte var verklig alls. Tex så tyckte han inte att han skulle behöva duscha och använda deo när han åt strikt vegankost. Då utsöndrade inte kroppen några otrevliga dofter. Som hans omgivning många gånger vittnade om att den visst gjorde. Han levde i flera månader i Indien och utforskade meditation och religion. Han var en totalt hänsynslös människa som inte tog hänsyn till någons annans känslor alls. Att skälla ut folk totalt framför andra befogat eller obefogat var något han gjorde regelbundet. Han hade inte någon som helst respekt för folks familjeliv. Han övergav sin egen dotter då han inte kände att han var redo att bli pappa. Om något hände som han inte ville ta in så förnekade han helt enkelt det och låtsades inte om det. Som tex. när han fick sitt cancerbesked.

Dock så har ju myntet alltid två sidor: Å andra sidan så var han helt fenomenal på att skapa fantastiska produkter. Det var verkligen en drivkraft som genomlyste allt! Det var inte att tjäna pengar som var det primära målet, det var att skapa fantastiskt integrerade produkter som gav människan helhetslösningar och som underlättade deras liv. Han kompromissade aldrig på kvalitet och upplevelse. Han var en perfektionist hela vägen. Även om du inte såg komponenterna så var de skapade med en stor omtanke på funktionellt och estetiskt.

Han vågade att vara helt övertygad om sin vision och höll fast vid den hela vägen. Den gjorde att han blev utslängd från Appel, att han skapade ett företag som nästan gick omkull, att han när han kom tillbaka till Appel hade ett företag som nästan var i konkurs och knappt hade några marknadsandelar alls om man jämförde med PC och Windows. Men det gjorde sen att på knappt 10 år så gick han om Microsoft och skapade ett av de mest värdefulla bolagen i världen som helt har revelutionerat marknaden.

Mellan detta köpte han upp Pixar som inte heller var mycket för världen och skapade tillsammans med Disney helt nya möjligheter inom animerad film, börsnoterade företaget och fick en riktig framgångssaga.

Helt enkelt så var Steve Jobs verkligen en spännande person som jag tror att vi alla kan lära något av. Både på hur du skall agera och hur du absolut inte skall agera. Det är en av de bästa böcker jag har lyssnat på på länge! Läs eller lyssna på den.

Du hittar den här: Adlibris, Bokus, CDON

Artikel i VD tidningen om engagemang och motstånd till förändringar

I aktuellt nummer av VD tidningen är jag med i en artikel. Kunde inte hitta den på nätet så här kommer den i PDF-format.

Den är med i deras Tema om medarbetarnas motstånd. Rubriken är ”Konsekvens och uthållighet skapar engagemang”. Jag får ge min syn på förändringsarbete, svårigheter och möjligheter med det samt min syn på hur jag tycker man skall jobba med engagemang och vad det kan ge. Avslutningsvis får jag ge lite tips på hur du engagerar dina medarbetare. Jag tycker att artikeln blev bra. Även om det såklart är så att allt i detta tema är så väldigt mycket lättare att säga än att göra… Slogs av det igen när jag läste artikeln.

Tänkte ungefär såhär: ”Vad bra det där låter som jag säger, tänk om jag orkade att agera precis så varje dag!”. Det gör jag inte, inte varje dag. Men tro mig, jag försöker verkligen. För det är ju så, även om du vill så kan du aldrig komma till jobbet en dag och säga att: ”Idag vill jag inte vara en förebild och idag vill jag inte leva som jag lär. Det orkar jag inte med idag. Jag tar det imorgon igen. ” Som chef är du alltid en förebild i din organisation. Vare sig du vill eller inte. Så emellanåt när jag inte lyckas med det är det bara till att bita i det sura äpplet och inse att jag gjorde fel och be om ursäkt för det.

Läs artikeln här: Artikel VD tidningen

Att lära nya saker

Jag älskar att lära mig nya saker! De två veckorna sen jag kom tillbaka till jobbet har varit väldigt lärorika. Jag har haft nöjet att ersätta några kollegor ut ledningsgruppen på jobbet nu när de har haft semester. Detta har gjort att jag har fått sätta mig in i vissa arbetsuppgifter som jag inte är van vid och har gjort på några år. Samt att jag har haft ännu mer tillfälle att vara ute i verksamheten mycket och prata med mina kollegor. (Härligt med färre möten under en period!) Vad jag har lärt mig! Så mycket kunskap det finns på vår lilla arbetsplats bland mina kollegor. Jag älskar det! Det är bara till att investera lite tid och ställa frågor och lyssna på svaren. Så har jag lärt mig massor!

Dessutom har jag senaste tiden kommit på det optimala sättet att lära mig saker utan att läsa. Jag älskar att läsa böcker, men jag hittar nästan aldrig tiden att läsa. Nu har jag insett att jag kan lyssna på Podcasts och ljudböcker! Det är underbart! När jag är ute och går, springer, cyklar eller kör bil så lyssnar jag på detta. Helst plötsligt slår jag två flugor i en smäll. Jag motionerar eller tar mig till och från jobbet samtidigt som jag lär mig massor av intressanta saker. Det är så bra. Nu tänker jag googla fram något som liknar Netflix fast med ljuböcker att ladda ner. Visst måste det finnas? Något du kan betala för per månad och få tillgång till både faktaböcker och skönlitteratur?

I veckan skall jag till Serbien på en ”Packaging expert workshop” Min förväntan är att jag kommer lära mig massor. Både lära känna mina kollegor och knyta värdefulla kontakter, samt lära av deras goda exempel och lära mig av erfarenheter. Jag ser verkligen fram emot veckan.

Jag undrar bara vilka kunskaper som jag måste glömma av nu när jag kommer lära mig massor av nya… Risken finns att det blir kunskaper om tvättning, städning, mangling, diskning mm. Tur att vi är fler i hushållet som kan de sakerna…

Kan jag?

Hur ofta frågar du dig om du verkligen kan det där du skall göra. ”Kan jag verkligen det?” Men sanningen är ju precis den att om du inte har provat så vet du ju inte om du kan eller inte. Och om du verkligen funderar på det så kan du göra det allra mesta. Det handlar om två saker, (Ibland tre):

1. Tankens kraft.
Tänk som Pippi Långstump. Hon säger så här i en film. ”Det har jag aldrig provat förut, så det klarar jag säkert” Jag älskar det! Så härlig inställning. Ha i grunden en positiv inställning och tro på dig själv. Om inte du gör det, vem skall då göra det?

Jag brukar tänka så här:
* Du vet inte om du kan innan du har försökt.
* Våga göra på ditt eget sätt
* Om du inte lyckas på första försöket, prova igen och igen och igen
* Våga misslyckas, gör det till lärdomar som gör att du kommer närmare att lyckas med ditt mål.

2. Träna
Det sägs att skall du bli riktigt bra på något så krävs det att du lägger ner minst 10 000 timmars träning på det. Jag tycker att det är härligt! Det innebär i mitt huvud att jag skulle kunna bli bra på i princip allt bara jag tränar tillräckligt mycket. Vilka möjligheter det ger!

Därför har jag bestämt mig för att nu är det dags att utmana mig ytterligare. Jag skall springa maraton! I september 2014 går premiären av Helsingborgs maraton av stapeln. (Givetvis blir det detta lopp som blir premiär då det går genom Ramlösa Brunnspark.) Jag tycker att det skall bli jätteroligt och känner mig otroligt taggad. Tänkt att jag, om ett år kommer klara att springa 42 195 meter! Jag har skrivit ut ett träningsprogram och jag har ett mål. Så nu har jag hittat ett sätt att dela upp elefanten i småbitar och jag taggas av att kunna bocka av varje träningspass och veta att det för mig ett träningspass närmare att orka springa ett maraton.

Idag kände jag mig dock inte tillräckligt motiverad för att göra mitt sista obligatoriska träningspass för veckan… Så nu har jag skrivit om det här. Det är den tredje saken som du kanske ibland måste ta till för att få ytterligare press på dig att lyckas. Berätta för din om givning vad du tänker göra. Då får du frågor om hur det går och du känner lite extra press att göra det du tänkte från början. Det funkar iaf på mig.

Ledarskapsstilar

Jag har tänkt skriva ett inlägg om ledarskapsstilar. Om teoretiska sådana och hur du kan känna igen dig i dem mm. Men nu gör jag det någon annan gång för igår fick jag en mycket intressantare infallsvinkel på detta ämne som jag har funderat kring. Igår hade jag min ledningsgrupp på en heldag med strategimöte först och en avslutande teambildning på eftermiddagen. Vi hade bokat in en höghöjdsaktivitet. Det handlade om att på en hinderbana med ganska så svåra hinder ta sig upp ett antal meter. Som säkerhet hade vi en sele på oss med en lina föst i vajrar som vi själva fick ansvara för att sätta fast vår sele i vid starten av varje hinder. Banan avslutades med att åka linbana från 19 meter.

20130614-215133.jpg

Det intressanta med aktiviteten var just hur vi agerade i ledningsgruppen. Hen som började inväntade ingen av de andra utan han gjorde den själv väldigt snabbt, sen när han var färdig ägnade han tid åt att peppa de andra.

En av oss var höjdrädd visade det sig, men hen har också en vilja av stål och hen beslutade sig för att genomföra aktiviten såg det ut som, sen gjorde hen hela banan utan att säga så mycket. Hen har även i andra sammanhang en vilja av stål!

Alla betedde sig olika och jag kunde känna igen deras personligheter där vissa drag förstärktes i övningen med hur de är i arbetslivet och hur de jobbar som ledare. Det var väldigt intressant och det har fått mig att fundera kring det faktum och självklara saken att du har en viss personlighet och det är så din ledarskapsstil blir också såklart. Både gällande styrkor och svagheter.

 

20130614-215143.jpg

En dag i välgörenhetens tecken

För några veckor sedan skrev jag om Jonsters charity som Ramlösa är huvudsponsor till. Idag var det dags för deras största arrangemang för året som är deras årliga golftävling Jonsters charitys masters på Landskrona golfklubb.

Vädret var underbart under hela tävlingen, stämningen var på topp med massor av glada golfare som alla var stolta att de genom att delta och stötta stiftelsen bidrog till att samla in pengar till barn och ungdomar i regionen. De gör en otrolig stor skillnad för barn och ungdomar i Helsingborgsregionen!

Helt enkelt en väldigt trevlig dag!

 

20130531-214608.jpg

20130531-214638.jpg

Växeln hallå hallå!

Vilken härlig sommardag! Du kanske tror att vi passar på att njuta av sommardagen hemma när vi har lyxen att bo vid havet. Men nej, vi packade in oss i bilen tidigt på morgonen. Jag skulle till jobbet och berätta om Carlsberg, Ramlösas historia, prata om ledarskap och visa Brunnsparken för ett gäng trevliga damer på Varbergs växel.

20130518-221446.jpg

Det blev en himla härlig dag med en fantastisk tur i parken.

20130518-221519.jpg

20130518-221529.jpg

Dagen avslutades i solen hemma hos svärföräldrarna. William ville att jag också skulle bada, men jag avstod. Tror inte det hade blivit vatten kvar i poolen då…

20130518-221537.jpg

En väldigt speciell förening

Igår var det sponsorträff för Ramlösa Södras sponsorer på Wallmans i Helsingborg.

Carlsberg Sverige genom varumärket Ramlösa är stora sponsorer till Ramlösa Södra. Det som gör denna klubb speciell är att de välkomnar alla! De har ungdomsfotboll, A-lag och en IFA sektion (Idrott för alla). Hit är handikappade barn och ungdomar välkomna och det är inte bara fotboll som står på meny, även innebandy och bowling. Ungdomarna gör en fantastisk insats för sin klubb och de har en otrolig gemenskap. De otroliga ideella själarna som jobbar i föreningen ger förutsättningar för att ge ungdomarna och barnen en starkare självkänsla, tillhörighet och de får känna sig behövda. Det var bara några av sakerna som pratades om på scen igår tillsammans med god mat och underhållning.

Tack för en trevlig kväll!

20130509-075646.jpg

20130509-075708.jpg

Vilken dag!

Vilken underbar dag! Härliga människor som springer och hejar. Det gör mig stolt att se alla blå tröjor springa förbi!

Viola har förklarat för mig att hon minsann också jobbar på Ramlösa och att det är hennes kompisar på jobbet också! Därför är det självklart att hon är med idag och delar ut dryck!

William ville inte jobba idag, han ville tura med Ulf-Björn. Spännande att åka båt, men han var lite orolig för det innan…
W: – Mamma, vad pratar de för språk i Danmark?
Jag: – De pratar danska, men de förstår svenska
W: – Åhh… Jag kan ju bara prata svenska och engelska!

20130504-162716.jpg

20130504-162646.jpg