Bokrecension – Riv Pyramiderna

Nu har jag äntligen blivit klar med boken Riv Pyramiderna skriven av Jan Carlzon. Det är lite galet att boken är utgiven första gången i början på 1980 – talet, översatt till massor av språk och fortfarande så aktuell. Jag kan inte bestämma mig för om Jan Carlzon var väldigt långt före sin tid eller om det är näringslivet som är långsamt. Kanske ligger det lite sanning i båda delarna.

Han beskriver sin syn på ledarskap, hur han gick in både i linjeflyg och i SAS och vände upp och ner på bolagen. Införde ett helt annat synsätt och fick på det sättet lönsamheten att bli positiv igen.

Han berättar också ödmjukt om sina misstag, om att alla givetvis inte gillade förändringen. Maktförskjutningen blev ju radikal på vissa håll. Detta tycker jag ger boken ännu mer trovärdighet, att allt inte var guld och görna skogar hela tiden. Problemen i de olika bolagen löstes på helt olika sätt i detalj, men med samma utgångspunkt. Att riva pyramiderna. Med det pratar han om att decentralisera istället för att centralisera. Att flytta makten till besluten ut i verksamheten. Att det är de som jobbar i direkt kontakt med kunderna eller värdekedjan som är de som skall ha makt att besluta vad som behöver göras för att lösa situationen på bästa sätt. Både befogenhter och ansvar. Att högsta ledningen skall syssla med strategier och visoner, målsättningar och övergripande planer, att mellancheferna och supportfunktionerna skall stötta verksamheten i det yttersta ledet och att vi inte bara skall riva pyramiderna utan också riva väggarna som går horisontellt. Halleluja!!! Jag älskar att läsa detta! Jag tycker som du Jan, du är nästan min idol efter att ha läst ut boken. Den spännande frågan är tycker jag varför det är så svårt att jobba så?

Utdrag ur boken ”Vad är då SAS? Vi själva såg nog tidigare SAS som summan av flygplanen, de tekniska verkstäderna, kontoren, administrationen osv. Om man istället frågare dunkerna vad de anser om SAS, är det inte planen eller kontoren de talar om. Bedömningen bygger på vad som har hänt dem i kontakten med människorna i SAS. Det är när denna kontakt uppstår som SAS uppstår. SAS är kontakten mellan en enskild kund och en enskild SAS-anställd ute i fronten. Dessutom rä SAS också alla de människor som finns bakom, men sominte syns – killen på rampen som ser till att bagaget kommer rätt, teknikerna som håller planen i trim och alla de andra.”

Är du det minstra instresserad av ledarskap eller av SAS utveckling så läs boken. (Jag skulle gärna vilja höra hur det pratades internt när faktiskt flygmarknaden blev mer avreglerad. Det som SAS förberedde sig för, känns som att det var/är tufft för dem ändå. Men det är ju en annan historia.

(null)

Här hittar du boken: Adlibris, Bokus, CDON

1 tanke kring ”Bokrecension – Riv Pyramiderna