Kategoriarkiv: Kommunikologi

Vet du vad du skall välja nästa söndag?

Nu är det snart dags att välja igen. Jag känner att jag inte har engagerat mig så mycket som jag borde för att veta vad jag skall välja. Jag såg på aftonbladets partiledardebatt. Tycker nog att Annie Lööf var bäst där. Det tråkiga med de debatterna är att de har en tendens att säga vad de andra har gjort fel istället för att berätta om dem själva. Om de ändå säger vad de vill göra så berättar de inte hur. Så konsekvensen för mig blir att jag inte vet vad jag skall välja.

Har nog ändå nästan bestämt mig för vilket parti som skall få min röst till riksdagsvalet. Men i det lokala är jag fortfarande tveksam. jag vet för lite om vad politikerna vill i Varberg. När jag läser reklamen som har kommit de senaste veckorna så blir jag inte så mycket klokare på vad jag skall välja. Det låter ju jättebra med mindre barngrupper i förskolan, bättre skola, bättre äldrevård, utbyggda cykelvägar och vägar. Det jag undrar är dock HUR skall det här göras? Om inte skatteintäkterna kommer öka markant så måste rimligtvis satsningar kompenseras med nerdragningar eller effektiviseringar någon annan stans. Jag vill veta vad konsekvensen av mindre barngrupper i förskolan blir.

Och vad betyder bättre äldrevård? Vad innebär det för konkreta åtgärder? Flera partier säger ju det, men med hänsyn till att de har olika syn på vad bättre innebär så är jag angelägen att veta vad bättre innebär för just det partiet.

Jag gjorde några olika valbarometrar förra helgen. Resultatet gjorde mig inte direkt klokare… Jag får nog bege mig till valstugorna på torget idag. Det enda jag vet är att jag INTE skall rösta på Sverigedemokraterna. Såg deras reklam på tv igår. Stark retorik, men vi i Sverige är inte så dumma att vi går på den lätta… Eller hur!?

IMG_2171.PNG

Den här känner jag inte alls igen mig i… Nr2-4 har jag aldrig tänkt att jag sympatiserar med. Miljöpartiet… jag har tänkt att de är för ensidiga, får kanske läsa på lite mer om dem.

IMG_2170.PNG

Här blev jag helt blå… Piratpartiet…nej, de tänker jag inte rösta på.

 

 

 

 

SIFO vill veta vad jag tycker om demokrati

Fick hem en fråga och en muta från SIFO idag. De vill veta vad jag tycker människor har för skyldigheter och rättigheter i en demokrati. Så frågan var om jag kunde tänka mig att fylla i deras undersökning och mutan var en trisslott. Då jag har läst några böcker av Henrik Fexeus så insåg jag varför de har gjort som de har gjort. Och det funkar!20140407-205959.jpg

För att med gott samvete kunna skrapa lotten och dra hem storkovan (nej, jag vann inte denna gången heller.) så svarade jag snällt på enkäten. Efter bara några frågor så insåg jag att det var en intressant enkät. Så jag blev glad när jag hade möjlighet att få svaren! De kommer jag dela med mig av när jag får dem.

Helst med tanke på dessa frågor nedan:

20140407-210114.jpg

Jag kände mig allt kluven när jag kryssade i mitt alternativ. Å ena sidan så tycker jag absolut inte att de skall få utrymme för sina åsikter. Å andra sidan så tänkte jag att om vi skall ha demokrati och yttrandefrihet så måste det ju gälla allt. Ingen borde få hindra några åsikter. Å andra sidan så tänker jag att om vi verkligen har en fungerande demokrati och yttrandefrihet så är alla så upplysta och kloka och utanförskapet är obefintligt så ingen skulle vilja lyssna eller ställa sig i skaran som har de åsikterna. Eller är det för naivt av mig?

Att våga bryta mönster – Jan Boklöv

Att våga bryta mönster, gå emot strömmen, göra som ens egen övertygelse säger även om alla andra säger att det inte går/är rätt eller något liknande. Tror att de flesta inte gör det, eller iaf tycker att det är väldigt svårt.

Vet ni vem Jan Boklöv är? De flesta vet nog. Men om ni inte vet, han är känd för att just våga göra något annorlunda och bli väldigt framgångsrik. Han skapade tom en standard som fortfarande används. Nämligen V-stilen i backhoppning. Till skillnad från den klassiska stilen som var innan så har v-stilen betydligt bättre aerodynamsika fördelar och trots att han blev hårt kritiserad för att stilen inte var estetiskt rätt och han fick minus för stilen så var stilen överlägsen när det gällde att hoppa långt. Han höll fast vid sin stil och på några år hoppade alla V-stil i backhoppning. Och de gör det än idag…

Förutom att Jan Boklöv skapade backhoppshistoria och idrottshistoria som bland annat gav honom Jerringpriset så gjorde han också något annat. Han gjorde ett mönsterbryt, han vågade att bryta mönster och gå mot strömmen. Han hade en övertygelse och han vågade, prova och hålla i den.

Jag gillar den här historien och tycker att den går att dra liknelser med i näringslivet. När du är i en omgivning med hård konkurens och du måste bli mycket bättre på kort tid. Då tror jag att det är viktigt att våga gå mot strömmen, att hitta nya vägar för att vara först och få försprång pga det, att våga stå för sin övertygelse och testa den och att våga vara uthållig och tro på sitt spelsystem.

Bokrecension – Maktspelet

Nu har jag lyssnat på den bästa boken på ett bra tag! Den var så bra att jag tänkte att jag inte skulle skriva om den här då det är bäst att inte för många läser den… Men sen tog jag förnuftet till fånga och insåg att vi alla får nog en bättre värld där vi är snällare och trevligare mot varandra om fler läser den här boken. TIteln på boken signalerar kanske inte det jag just skrev då den heter Maktspelet. Men det är faktiskt min uppfattning. Jag gillar Henrik Fexeus väldigt mycket. Helst sen jag har läst de kommunikologikurser som jag har genomfört. Efter det såg jag väldigt mycket likheter med Henrik Fexeus böcker och tror att jag kunde ta till mig dem och relatera till dem.

Så när jag såg att han hade släppt en bok till var det givet att ladda ner den som ljudbok. Han säger att det är sympatiska tekniker för att få som du vill i allt och att övertyga personer utan att de förstår att de har blivit påverkade av dig. Han berättar om handfasta tekniker i boken och han ger konkreta och enkla exempel på dem. Det är bara att börja öva på dem i den takt du läser dem!

Jag lyssnade ju på boken och tyvärr var det svårt att anteckna och bläddra tillbaka… (Lyssnar ju mest i bilen eller när jag tränar) Så nu har jag beställt boken också och kommer läsa den igen snart. Jag längtar!

Här hittar du boken: Adlibris, Bokus, CDON

Våga tro på dig själv

Jag har sagt vid några tillfällen när jag har fått frågan vem jag ser upp till i ledarskapssammanhang att jag inte har något speciell person som jag ser upp till eller tar saker från. Jag försöker göra det från alla jag träffar, lära mig, inspireras och se upp till. Jag har ännu inte träffat någon som jag inte har hållt med om i något och jag har inte träffat någon jag har håll med om i allt.

Det är fortfarande sant. Men däremot så träffade jag för ett tag sen en person som jag faktiskt inte gillar så mycket. Det insåg jag i efterhand efter lite reflektion. ”Problemet” var att jag kände att jag kanske inte riktigt vågade tro på mig själv i detta läget. Personen i fråga var väldigt populär, högt aktad och känd för att ha gjort fantastiska saker! Hen blev presenterad på ett otroligt sätt som verkligen satte förväntningarna. Jag har funderat i efterhand om det kanske berodde på just förväntningarna. Att de var så höga att jag blev besviken när det visade sig  vara en ”vanlig” människa? Jag tror faktiskt inte det.

Och jag har kommit fram till att jag måste väga tro på mig själv. Egentligen är det väl inte så viktigt om jag gillar personen eller inte. Jag lär inte träffa hen någon mer gång och hen lär inte komma ihåg mig heller. Men det som var viktigt för mig var att just komma till insikten att jag vill våga lite på min insikt och på min magkänsla.

Jag tror det är superviktigt att våga låta de värderingar du har som du gillar och känner är en tillgång för dig faktsikt få lov att vara viktiga och en styrande kompass för dig. Så känner jag iaf, när väldigt mycket händer och ändras hela tiden så känns det viktigt för mig att jag står stabilt på marken, stark i min tro på mig själv och på det jag tror är rätt och fel.

Läste för ett tag sedan att ”sunt förnuft” är fördomar du fick när du var 18 år som du rättar dig efter. Så behöver det absolut inte vara. Såklart att du skall lära dig hela livet och ständigt utveckla och utmana dina egna värderingar och åsikter. Försöka se under ytan på ditt eget isberg och utveckla din person hela tiden. Men i det och i en föränderlig omvärd är det väldigt viktigt att våga tro på dig själv. Det är jag iaf helt övertygad om, gör du inte det så har du ju inte heller något att utgå ifrån och något att utveckla.

Hawthorneeffekten del 2

Mitt förra inlägg om en del av resultatet av Hawthorneexperimentet som visade att kommunikation och uppmärksamhet leder till ökad produktivitet, oberoende på om du förbättrar eller försämrar arbetsförhållanderna. När du läser om Hawthorneeffekten så kan du även läsa om en annad del av experimentet som handlade om informella strukturer och hur de påverkar organisationerna. Detta var tydligen den tredje fasen i experimentet som fokuserade på gruppdynamiken i små grupper. Här visade det sig att trotts olika förutsättningar så begränsades produktiviteten till en förutbestämd nivå.

En förklaring till detta som inte har ifrågasatts, (iaf inte enligt de artiklar jag har hittat på nätet), är att de informella sociala relationerna som uppstod inom grupperna är väldigt starka. De viktigaste lärdomarna att dra av detta är att:

  • Produktiviteten bestäms av infromella standarder som uppstår inom gruppen.
  • Gruppens standard satte normer inom gruppen som seder, plikt och rutiner.
  • När det blev konflikt mellan standarder som managmentet ville införa och de informella standarderna inom gruppen så är det troligaste att gruppens standarder kommer att segra och man inte tar till sig de standarder som managmentet vill införa.

Detta är ju ytterst intressant. Inte heller så överraskande. När jag tänker tillbaka så har jag i naivitet varit med vid ett flertal tillfällen och försökt införa saker ”påhittade” av ledningen utan förankring hela vägen genom organisationen.

Så jag tolkar detta som en bekräftelse på det de flesta av oss redan vet. Att få saker påtryckta uppifrån utan bra förklaringar som gör att individen eller gruppen inte förstår nyttan och meningen med förslaget/standarden är sällan ett bra sätt för att skapa en långvarig förändring. Då kommer arbetssätt och rutiner återgå till som det var innan så fort som cheferna släpper och inte följer upp lika noga.

Hawthorneeffekten del 1

Under mina 33 år här på jorden så hade jag aldrig hört talas om Hawthorneeffekten tills för några veckor sedan. Då kom den till mig från två olika håll under samma vecka! Det måste vara ett tecken för att jag skulle kolla upp den lite närmare tänkte jag… Så här kommer två reflektioner jag har på den i två inlägg. Del 1 som detta är kommer handla om den första delen i experimentet som gjordes som handlade om att manipulera de fysiska förhållanderna och studera hur detta påverkade produktiviteten.

Det som gjordes var att de som utförde experimentet bland annat manipulerade belysningen i rummet. Tesen som skulle testas var att produktiviteten hos de utförande personerna skulle öka när belysningen och arbetsförhållandena blev bättre. Men nej, så var inte fallet! Ytterst intressant. Det var så att även när de försämrade arbetsförhållanderna så förbättrades produktiviten.

Den ökade produktiviteten förklarades med att interaktionen mellan forskarna och arbetarna. Kommunikationen och interaktionen mellan observatörerna och arbetarna, tillsammans med intresset för arbetarnas prestationer som forskarna uppvisade tror man ledde till att arbetarna hela tiden hade en vilja att tillfredställa forskarna och visa upp sina förmågor.

Så, slutsats: För chefer så är det helt enkelt väldigt enkelt och vi kan faktiskt väldigt lätt och effektivit också vara med och påverka till högre produktivitet. Genom att visa sig i verksamheten, kommunicera och  intressera sig för personalen.

Det bästa och strukturerade verktyget för detta enligt mig: Processbekräftelse! (Eller hur kära medlemmar i Ramlösas ledningsgrupp.)

Ledarskapsövning för nya grupper

När du ställs inför ett nytt chefsjobb och per automatik får en ny grupp som rapporterar till dig och som du vill lära känna kan det vara en bra idé att göra en ledarskapsövning tillsammans med dem. En enkel övning att göra som jag tycker är bra är följande:

Samla din grupp och ställ en fråga till dem.
1: Vad förväntar ni som grupp er av mig som chef?
Skriv ner på ett blädderblock eller något liknande vad de kommer fram till. Uppmuntra dem att säga så mycket de kan och inte hålla inne med något.

2. Vad förväntar ni er av era kollegor i gruppen?
Samma som ovan. Uppmuntra dem att ta upp allt de tänker på.

3. Vad kan jag som chef förvänta mig av er?
Det är här övningen blir intressant. Ofta, inte alltid. Men ofta är det så att gruppen har mycket lättare för att säga vad de förväntar sig av dig och av varandra än vad du kan förvänta dig av dem. Blir det tyst och ingen säger något eller det bara kommer fram något enstaka svar så kan du gå tillbaka till första sidan i blädderblocket där du skrev ner vad gruppen förväntar sig av dig. Oftast är det så att du ju faktiskt kan förvänta dig precis samma sak av dem som de förväntar sig av dig.

Här kan du se till att det blir en bra och öppen diskussion om just detta vad ni kan förvänta er av varandra och att det faktiskt inte är något skillnad direkt mellan era åttagande till varandra. Om du vill så kan det ju också mynna ut i att ni får några ”regler” som ni gemensamt bestämmer er för att leva efter och förhålla er till. Är det så, se då till att följa upp dem och prata om dem ofta så att denna övningen inte bara blir en skrivbordsprodukt som ni inte sen talar om mer.

När du har möten eller när du skriver information så ankra då in ditt budskap med någon av era regler. ”Som en följd av regeln om…. så gör vi nu denna förbättring”

Om att begå misstag, lärdom eller misslyckande?

Jag verkligen hatar att begå misstag och göra fel. Jag blir arg på mig själv och känner mig så dum. En klump i magen som gnager och någon som sitter på min axel och säger, ”Hur kunde du göra så?” Men, det är ju ingen idé att trycka ner sig själv, utan faktiskt bättre att försöka lära sig något av det. Så tänker jag när jag ser objektivt på saken.

Först och främst så tror jag att alla försöker fatta så kloka och bra beslut som möjligt. Misstag, det gör vi alla till och från. Däremot kanske vi inte alltid lär oss av dem. Gör vi inte det, då är det ju verkligen bortkastat.

Så jag brukar tänka till mig själv för att inte klanka ner på mig själv allt för mycket när jag begår misstag.
1. Kan jag påverka den uppkomna situationen? Om ja, agera då för att minimera skadan av misstaget. Om nej, gräm dig inte över det mer utan gå vidare till steg 2.
2. Hur kan jag lära mig av misstaget så att det inte händer igen? Gör en analys av situationen och fundera vilka faktorer du i framtiden skall påverka eller agera annorlunda i för att du inte skall hamna i den uppkomna situationen igen.

Beroende på vad det handlar om så kan lösningen på punkt 2 vara allt möjligt. Allt från att inför nästa resa skriva en packlista så att du inte glömmer att packa ner passet, eller att åka hemifrån 30 min tidigare för att minimera att komma för sent till det viktiga mötet. Eller om det kanske är något på jobbet så kan ni kanske införa en kontrollpunkt, en rutin el. ngt liknande. Det finns ju alltid något att göra! Gör du dessutom detta så var inte misstaget helt bortkastat, du har ju faktiskt lärt dig något av det.

Några hållpunkter att tänka på när du ställs inför ett misstag:
1. Klandra ingen. Inte dig själv eller din omgivning. (Det är viktigt att skapa ett klimat där det är ok att säga att jag gjorde fel utan att få känslan av att bli uthängd.)
2. Gör ovan analys.
3. Om du inte kan göra något för att förbättra situationen här och nu. Ta nya tag och gå vidare. Stanna inte kvar i ditt dåliga tillstånd eller tankemönster och låt misstaget förstöra hela din dag eller alla dina planerade aktiviteter den dagen. (Ingen mår bättre av att du surar, inte du och inte din omgivning. Då får misstaget mycket större effekter än vad som behövs)
4. Fråga dig eller gruppen vad du kan göra för att det inte skall hända igen. Gör en aktionplan och se till att följa upp den och implementera lösningen på andra ställen också om det går.

Jag har ingen aning om ovan fungerar för dig. Men det har iaf hjälpt mig väldigt mycket. Både privat och på jobbet. Såklart faller jag igenom i någon av ovan punkter ibland. Men då brukar jag iaf bli medveten om det efter en stund och kan försöka att jobba mig tillbaka.

Övning i att lära känna dig själv lite bättre

Här kommer en övning du kan göra för att lära känna dig själv lite bättre så här i mellandagarna. Du kan göra den själv, med din familj eller med din grupp på jobbet. Syftet är att lära känna dig själv lite bättre genom att fundera på dina egenskaper och sätta ord på dem. Gör du dem dessutom med familjen, vännerna eller din grupp på jobbet så lär ni känna varandra bättre och förhoppningsvis innebär det att ni blir mer uppmärksamma på varandras styrkor, svagheter och kan kanske ha mer överseende med detta för att skapa en bättre relation.

Jag har gjort denna själv en gång när jag lärde mig den. Sen gjorde vi den i min grupp på jobbet. Jag fick bra feedback på att övningen var bra både för en själv och för gruppen som helhet. Vi lärde känna varandra lite bättre. Så prova!

Du tar ett ark och delar in i fyra rutor. Se nedan.

TALANG

Starta med att skriva upp en Talang du har. Jag tar mitt exempel genom övningen så blir det nog lättare att förstå. Min talang jag hade var ”Driven och målfokuserad”

Skriv sen upp överslaget på den talangen. Hur blir du när du låter talangen ta lite för stor plats och det blir ett överslag? Mitt överslag var ”Tappar helheten och kör på. Vill ha allt gjort samtidigt”

Sen är det dags att skriva din Utmaning. Vilka egenskaper skall du öva på för att förhindra att din talang blir ett överslag. Mitt exempel var ”Bevara lugnet och överblicken. Ha förståelse för personer som inte är lika drivande och deras utmaningar”

Nu är det dags att fylla i sista rutan. Nämligen din Allergi. Vad är motsatsen till din Utmaning. Min utmaning är att ha förståelse för andras utmaningar och bevara lugnet. Motsatsen till det är att jag är allergisk mot personer som ”smiter undan och kommer med bortförklaringar”.

För mig var detta helt klockrent! Jag är verkligen allergisk mot detta. Det kan vara lite svårt. Öva några gånger för att få kläm på det. Det går ju dessutom att köra flera gånger för kom ihåg att du är full av talanger!