Talar ni olika språk?

En av många intressanta saker som jag lärde mig på utbildningen jag precis har kommit hem ifrån var hur vi egentligen talar med varandra och hur vi framför vårt budskap.

Har du någon gång tänkt: ”Hur svårt kan det vara, varför fattar hen inte vad jag menar?!”

Jag har iaf tänkt det ett flertal gånger i ett flertal olika situationer. Den här veckan gick vi igenom en övning med efterföljande diksussion som gav mig en förklaring till detta fenomen. Troligen inte den enda eller hela sanningen. Men, testet gick ut på att vi fick poängsätta från 1 till 4 vilka påstående vi gillade mest och minst. Resultatet gav poäng i 4 kategorier, Jord, Luft, Vatten och Eld. Kategorierna beskrev vilka personlighetsdrag du har. Givetvis är man lite av allt, men ofta är någon dominerande och någon minst viktig. Det stämde otroligt bra på mig iaf!

Kontentan är att beroende på vilket element som dominerar hos dig påverkar hur du kommunicerar, hur du lyssnar på andra, hur du ger feedback och hur du motiverar andra. Är du tex. Jord vill du gå direkt på saken, vara kortfattad och se personen du pratar med i ögonen. Är du däremot mest vatten så gillar du att få frågan hur det är och prata om känslor mm. Tänker du inte på det som en Jordmänniska så kanske ditt budskap inte går fram.
Talar ni olika språk
Väldigt intressant tycker jag! Helt enkelt, är du inte medveten om att du bör anpassa dig efter den omgivning du är i så kan det vara så att ni talar helt olika språk och budskapet går fram lika lite som om modersmålet hade varit Svenska och Kinesiska…