Kundfokus i praktiken

Idag var jag på Campus Helsingborg och hade förmånen att få hålla i en föreläsning för 3:e års studenterna som läser Service Management. Ämnet var ”Kundfokus i praktiken”. Jag tog upp hur vi på Carlsberg Sverige jobbar med kundfokus, både externt och internt samt hur jag ser på ledarskap och vilka delar i ledarskapet som är viktiga för mig och hur jag praktiserar det i jobbet.

Det var två roliga timmar med många frågor och engagerade studenter.

Jag hoppas som vanligt att jag kanske kunde inspirera någon och väcka någon tanke hos någon. Det är verkligen en förmån att få vara ute och sprida det budskap jag tror på inom ledarskap och hur ett gott ledarskap kan förbättra engagemang, lönsamhet och främja tillväxt. Såklart så vill jag kunna rättfärdiga min existens som chef i min organisation och bidra till lönsamheten. Det gör jag bäst genom att underlätta för dem som jobbar i den värdeskapande delen av verksamheten, genom att hela tiden se dem som mina kunder och fråga dem vad de behöver samt implementera de strategier som företaget tror på tillsammans med personalen. Det skall ta oss framåt.