Föreläsning på Akademi Båstad

Idag var det dags för min andra föreläsning för studenter. Denna gång var det i Båstad på Akademi Båstad för de som läser Turism och Service. Ämnet var kundfokus och ledarens roll i företaget eller organisationen.

Som alltid var det väldigt roligt och givande timmar och tiden flög iväg. Denna gång hade jag dock önskat att jag var lite mer kunnig om våra öl-varumärken än vad jag är då det var mycket frågor och stort intresse kring Carlsberg Sverige som företag och kring våra varumärken. Alltid roligt med såna frågor. Vi pratade även om Carlsbergs samhällsengagemang och om varför vi gör de satsningar vi gör på ansvarsfull konsumtion och gällande Ramlösa vattenfond med Röda Korset.

Efter föreläsningen fick jag ett boktips av en student som hade läst en bok som heter ”Management by glädje” Hon sa att det var en bra bok som påminde mycket om den typ av ledarskap som jag föreläste om. Tänker absolut köpa boken och kolla vad han som har skrivit den står för och vad han har för erfarenheter. Det är enligt mig bästa sättet att utvecklas, kolla in vad som funkar för andra, anpassa det så att det passar din personlighet och det du tror på och sen sätta in det i det sammanhang du behöver det i.

Ta helt enkelt alla bra idéer du har runt dig, anpassa dem till dig och använd dem! Detta enkla och geniala har jag lärt mig av min kära man. Ett tag var jag lite sur för det och tycket att han stal mina idéer  Nu inser jag hur bra det är och om du gör det med respekt och ödmjukhet är det ingen som borde tar illa upp! Snarare tvärt om.