Bokrecension – Saker min son behöver veta om världen

Ända sen jag läste Fredrik Backmans böcer ”En man som heter Ove” och ”Min mormor hälsar och säger förlåt” så har jag varit sugen på att läsa hans senaste bok ”Saker min son behöver veta om världen”. Nu har jag lyssnat igenom den och den är lite rolig. Fast inte så mycket mer än så. Den känns samtidigt ganska intim. Det är ju verkligen en bok till hans son. Skall vi andra läsa den?

Ja, det skall vi ju tydligen iom att Fredrik Backman har gjort en bok av den. Saker min son behöver veta om världen är absolut läsvärd, den är underhållande och lätt att ta sig igenom när du ligger i hängmattan på semestern eller på stranden och vill ha lite lättsmält underhållning som får dig att småle och skratta ibland.

Dock så funderade jag på om det verkligen är möjligt att en och samma människa kan bete sig som Fredrik Backman gör på BVC, på öppna förskolan och hemma bland sina vänner. Eller har han bara väldigt livlig fantasi och har ljugit ihop ett antal roliga händelser för oss? Jag tror faktiskt inte det, jag tror att han nog kan ha varit med om det mesta. Jag har faktiskt en kollega som jag tror kan ha ungefär en liknande vardag och råka ut för det mesta… Det jag tycker är beundransvärt är att Fredrik kommer ihåg allt och har samlat allt i en bok. Är du småbarnsförälder eller har varit för ett tag sen så känner du troligen igen dig i ett antal saker och kan minnas tillbaka till den där tiden med dubbeltydig känsla.

Här hittar du boken: Adlibris, Bokus, CDON

2 tankar kring ”Bokrecension – Saker min son behöver veta om världen

1. Maja

Jag läste boken i vintras och tyckte att den var underbar! skrattade och grät om vart annat. Tyckte den var jättejättefin med sina betraktelser över livet och kärleksförklaringar till båda barn och käresta. Rekomenderar den varmt.

Sedan vill jag rekomendera en ledarskapsbok till dig (om du inte redan läst den) Pia Sundhage och Elisabeth Solin, Spela på bästa fot; leda med glädje. Pias dagbok över första tiden som förbundskapten för Amerika, och Elisabeths reflektioner och tankar om ledarskapet och hur man kan överätta detta till annan verksamhet än fotboll. Bra blandning av nytta och nöje 🙂

1. Cecilia Rönn Inläggsförfattare

Tack för tipset! Jag skall se om den finns som ljudbok i Storytell. Annars så kanske det är en bra semesterbok att ha på stranden. Fotboll och andra lagsporter är verkligen en inspiration till bra ledarskap. Undrar om alla dessa fotbollstränare runt om i landet inser vilket viktigt jobb de har och vilken insats de gör med tanke på vad de lär barn och ungdommar.