Etikettarkiv: Kundfokus

Föreläsning för första gången i Varberg

Idag hade jag en föreläsning för första gången i Varberg. Det var transportgruppen som har en konferens på Kusthotellet i Varberg idag och imorgon. Varberg visade sig från en bra sida för att vara Mars. Hoppas de tillfälliga besökarna tycker det också.

Det var en två timmars föreläsning på temat ”Kundfokus och förändringsmöjligheter”. Jag hade verkligen jättekul och det var otroligt intressant att höra om deras vardag och vad de har för utmaningar och möjligheter. Såklart så skiljer ju sig olika branscher otroligt mycket genom att man har olika typer av ramar att förhålla sig till. Men det finns också en sak som ändå gör att vi alla är lika. Vi jobbar ju tillsammans med människor i alla organisationer. Och vi människor har en tendens att resonera och agera lika, samt ha samma triggers var vi än befinner oss. Kanske så att olika personligheter dras till olika yrken? Tror ni på det? Dock så tror jag att det ändå om det är så, iaf finns olika engagemang och alla olika typer också. Samt att det finns en fördelning mellan folk som vill testa nytt, är skeptiska till nytt och som tycker att allt faktiskt var bättre förr.

Två länkar jag använde idag som jag tycker är väldigt bra.
Båda har jag börjat använda ibland på mina föreläsningar när de passar in i det ämnet jag föreläser om. Båda har jag fått genom andra. En genom en vän och en genom den förra kursen jag gick i Strategisk marknadsföring.

Det är dessutom en av de saker jag säger när jag föreläser gällande tips för dig som är ledare. ”Lär dig och inspireras av de bästa och ta till dig det som funkar för dig och anpassa det så att det passar i din omgivning och dig i ditt ledarskap”

En film om vad som driver och engagerar människor. Är det pengar? Nej! Definitivt inte bara!

En film om vikten av att identifiera och kommunicera ”Why” i det företag ni är.

Föreläsning på Akademi Båstad

Idag var det dags för min andra föreläsning för studenter. Denna gång var det i Båstad på Akademi Båstad för de som läser Turism och Service. Ämnet var kundfokus och ledarens roll i företaget eller organisationen.

Som alltid var det väldigt roligt och givande timmar och tiden flög iväg. Denna gång hade jag dock önskat att jag var lite mer kunnig om våra öl-varumärken än vad jag är då det var mycket frågor och stort intresse kring Carlsberg Sverige som företag och kring våra varumärken. Alltid roligt med såna frågor. Vi pratade även om Carlsbergs samhällsengagemang och om varför vi gör de satsningar vi gör på ansvarsfull konsumtion och gällande Ramlösa vattenfond med Röda Korset.

Efter föreläsningen fick jag ett boktips av en student som hade läst en bok som heter ”Management by glädje” Hon sa att det var en bra bok som påminde mycket om den typ av ledarskap som jag föreläste om. Tänker absolut köpa boken och kolla vad han som har skrivit den står för och vad han har för erfarenheter. Det är enligt mig bästa sättet att utvecklas, kolla in vad som funkar för andra, anpassa det så att det passar din personlighet och det du tror på och sen sätta in det i det sammanhang du behöver det i.

Ta helt enkelt alla bra idéer du har runt dig, anpassa dem till dig och använd dem! Detta enkla och geniala har jag lärt mig av min kära man. Ett tag var jag lite sur för det och tycket att han stal mina idéer  Nu inser jag hur bra det är och om du gör det med respekt och ödmjukhet är det ingen som borde tar illa upp! Snarare tvärt om.

Kundfokus i praktiken

Idag var jag på Campus Helsingborg och hade förmånen att få hålla i en föreläsning för 3:e års studenterna som läser Service Management. Ämnet var ”Kundfokus i praktiken”. Jag tog upp hur vi på Carlsberg Sverige jobbar med kundfokus, både externt och internt samt hur jag ser på ledarskap och vilka delar i ledarskapet som är viktiga för mig och hur jag praktiserar det i jobbet.

Det var två roliga timmar med många frågor och engagerade studenter.

Jag hoppas som vanligt att jag kanske kunde inspirera någon och väcka någon tanke hos någon. Det är verkligen en förmån att få vara ute och sprida det budskap jag tror på inom ledarskap och hur ett gott ledarskap kan förbättra engagemang, lönsamhet och främja tillväxt. Såklart så vill jag kunna rättfärdiga min existens som chef i min organisation och bidra till lönsamheten. Det gör jag bäst genom att underlätta för dem som jobbar i den värdeskapande delen av verksamheten, genom att hela tiden se dem som mina kunder och fråga dem vad de behöver samt implementera de strategier som företaget tror på tillsammans med personalen. Det skall ta oss framåt.